ترجمـه ی متون ویژه ی فارسی پنجم( س.1394)
درس : معنی شعر کاروتلاش ای همـه هستی ز تو پیدا شده، معنی شعر کاروتلاش صفحه ی 8
1-ای خداوندی کـه همـه چیز درون دنیـا را تو آفریده ای
و توانایی خاک (در رویش گیـاهان) از خواست تو سر چشمـه مـی گیرد
2- بـه هنگام ترس ( از اشتباهاتی کـه کرده ایم ) همـه ی امـید ما از بخشندگی بی نـهایت تو سرچشمـه مـی گیرد
3-خداوندا تنـها پناه و یـار ما درون همـه ی دوران زندگی تو هستی، اگر تو ما را از درگاهت برانی ، بـه چهی مـی توانیم امـیدوار باشیم
4-تنـها قبله ی ما تو هستی ، اگر تو ما را نپذیری چهی ما را پناه خواهد داد؟
5-ای خداوندی کـه دوست همـه ی آن هایی هستی کـه غمـی درون دلشان دارند ، به منظور دردهای انسان های گرفتار از لطف و مـهربانی خودت چاره ای بساز.
از کتاب مخزن الاسرا ، نوشته ی نظامـی
درس :فضل خدا ، صفحه ی 18
1-چهی مـی تواند مـیزان دانش خداوند را اندازه بگیرد؟ یـا کیست کـه بتواند حتی به منظور یکی از نعمت های خداوند شکری کـه شایسته ی آن باشد را بـه جاآورد.
2-خداوند دریـا ، خشکی ، درختان ، انسان ها ، خورشید ، ماه ، ستارگان و روز و شب را آفرید
3-خداوند بـه وسیله ی انرژی آفتاب مواد موجود درون خاک را طوری تغییر مـی دهد کـه به کمک این خاک باغ مـیوه ، چمن و گلزار بـه وجود مـی آورد.
4-از ابر باران باراند که تا درختان بی جان دوباره جان بگیرند و شاخه های بدون برگ درختان درون بهار پر از برگ شوند.
5-فکر نکن کـه فقط انسان ها بـه ستایش خداوند مشغولند ، بلکه همـه ی موجودات عالم همواره درون حال ستایش و پرستش خداوند هستند.
شاعر : حافظ
درس : خرد ، صفحه ی 32
1-به نام خداوندی کـه آفریدگار جان و اندیشـه هست و بالاتر از او چیزی وجود ندارد کـه اندیشـه ما بتواند بـه آن دست پیدا کند.
2-خرد ( توانایی درست اندیشیدن ) بهترین راهنما و بالاترین سبب شادی انسان ها
مـی باشد، و خرد سبب خوشبختی درون هر دو جهان مـی شود .
3-بهب دانش بپرداز و بوسیله ی آن بـه مقام بالا برس،اگر مـی خواهی کـه از بدیـها و نادانی ها بـه تو آسیبی نرسد .
4-از دست انسان نادان حتی دل سنگ و کوه هم مـی نالد( چون انسان نادان حتی بـه غیر انسان ها هم آسیب مـی رساند ) ، بـه همـین دلیل هم پیش هیچ ارزش و احترام ندارد.
5-هر انسانی کـه دانش آموخته هست توانا ( قدرتمند ) هم هست .بوسیله ی دانش حتی دل افراد مسن هم احساس جوانی مـی کند.
فردوسی
درس : چنار و کدو بن ، صفحه ی 39
بوته ی کدو از چنار پرسید کـه تو چند سال داری ؟
چنار جواب داد : حالا از دویست سال هم بیشتر دارم .
کدو بـه او خندید و گفت : من درون طول بیست روز از تو بزرگتر (بلند تر ) شده ام ( کدو قد بلند را نشانـه ی قدرتمندی مـی دانست ) ، حالا تو بگو با این سن و سالت چرا از من عقب مانده ای ؟
چنار بـه کدو جواب داد : امروز فعلا من پاسخی بـه تو نمـی دهم ، بزودی وقتی پاییز از راه برسد و باد پاییزی بوزد آن وقت مشخص مـی شود کـه چهی قوی تر هست .
ناصر خسرو
درس: سرود ملی ، صفحه ی 50
1-زنده باد مرزهای ایران کـه پر از بوی عطر هست ، و خاکش به منظور آنانی کـه عاشق وطنشان هستند از طلا و نقره هم با ارزشتر هست .
2-آب هوای ایران مناسب حال همـه ی انسان ها هست . معنی شعر کاروتلاش و زمـینش هم سراسر خرّم و سر سبز است.
3-همـه ی بوستان های ایران پر از گل مـی باشد و در باغ هایش سراسر لاله و سنبل است.
درس : دفاع از مـیهن ، صفحه ی60-56
1-اگر روزی بیـاید کـه ایران ازبین برود ، امـیدوارم من هم زنده نباشم .حتی بالاتر از آن امـیدوارم اگر قرار هست ایران عزیزمان نابود شود ، درون سراسر این مرز و بوم حتی یک نفر هم زنده نماند.
2- زمانی کـه اسکندر بی خرد تصمـیم حمله بـه ایران را گرفت .
3-هر جا کـه آبادی و شـهری دید آن جا را نابود کرد.
درس وطن دوستی ، صفحه ی 68
درس نام نیکو ، صفحه ی 81 – 78
1-اگر بعد از بمردن انسان ها از آن ها نام نیک بماند ، بسیـار بهتر هست از اینکه ثروت فراوان از او باقی بماند .
2-تو هم هرگز نام نیکی کـه از دیگران باقی مانده هست را از بین نبر که تا نام نیک تو هم به منظور همـیشـه باقی بماند.
درس : داستان زال و سيمرغ صفحه ي 95-91
1. صورتش مانند خورشيد زيبا بود ، اما همـه ي موهايش مثل برف سفيد بود
2. وقتي ديد كه همـه ي موهاي فرزندش سفيد هست ، از همـه ي دنيا نااميد شد
3. اگر آدم هاي بزرگان درون اين مورد سؤال كنند ، از اين بچه ي بد اقبال چه بگويم؟
4. چه بگويم كه اين بچه ي زشت كيست ، بگويم پلنگ دو رنگ هست يا پري زاد است
5. همـه ي بزرگان جهان درون آشكار و پنـهان بـه من مي خندند
6. كوهي بود كه از بلندي بـه خورشيد مي رسيد و از دسترس مردم دور بود و البرز نام داشت
7. سيمرغ درون آن جا لانـه داشت ، و مردم از لانـه ي او بي خبر بودند
8. بچه را بالاي كوه البرز گذاشتند و برگشتند ، مدت طولاني از اين ماجرا گذشت
9. پدر كودك از او دل بريد و او را كوچك شمرد ، و به كودك شير خوار ستم كرد
10.به اين ترتيب مدت طولاني گذشت كه كودك بـه طور پنـهاني درون آن جا بود
11.همان لحظه مثل يك ابر سياه مي آيم و تو را بـه اين جا برمي گردانم
12 . معنی شعر کاروتلاش دل سام از دیدن فرزندش مانند بهشت شد ( بسیـار شاد شد ) و فرزند برومندش را تحسین کرد .
درس حکمت ، صفحه ی 120
روزی پادشاهی با خدمتکارش سوار کشتی شد . خدمتکار کـه تا حال دریـا را ندیده بود و سفر با کشتی را نچشیده بود شروع بـه گریـه کرد و همـه ی بدنش مـی لرزید . هر چه اطرافیـان با او مـهربانی د فایده ای نداشت و او آرام نشد . پادشاه از این وضعیت ناراحت بود ، هیچ نمـی دانست چه کار کند که تا اینکه حکیمـی ( انسان دانا )
که درون کشتی بود بود بـه پادشاه گفت : اگر اجازه بدهید من او را با روشی آرام کنم .
پادشاه گفت بسیـار لطف مـی کنی .
حکیم دستور داد که تا خدمتکار را بـه دریـا انداختند.
بعد از چند لحظه ای کـه در دریـا درون حال غرق شدن ماند ، او را بیرون آوردند . وقتی دوباره درون کشتی قرار گرفت ، با دو دستش محکم سکان کشتی را چسبید و آرام درون گوشـه ای نشست .
پادشاه کـه از نتیجه ی کار خشنود شده بود از حکیم پرسید : درون این کار کـه کردی چه نکته ای وجود داشت ؟
حکیم پاسخ داد: ابتدا کـه خدمتکار بـه کشتی آمده بود طعم تلخ غرق شدن را نچشیده بود درون نتیجه ارزش سالم درون کشتی بودن را نیز نمـی دانست .
درس وقتی بوعلی کودک بود ، صفحه ی 125 – 122
1- نگاه کن وببین بدست آوردن دانش انسان را بـه کجا مـی برد ، دانش انسان را بـه
کره ی ماه مـی رساند ( بوسیله ی دانش بـه مقام بسیـار بلندی مـی رسی)
2- هر انسانی که کـه به دانش دست پیدا کرد بـه سود بسیـار دست مـی یـابد و به
هدف هایش درون زندگی مـی رسد .
درس : چشمـه و سنگ ، صفحه ی 129
1-يك چشمـه از كوهي جدا شد و در راه بـه سنگي رسيد كه راه چشمـه را بسته بود.
2-به آرامي بـه سنگ بزرگ گفت : لطف كن و( اي سنگ )به من راه بده که تا رد شوم.
3-سنگ بزرگ بدجنس لجباز ،به چشمـه راه نداد و گفت از من دور شو.
4-من از مقابل سیل قدرتمند جنب نخوردم ، تو کی هستی کـه من از مقابل تو کنار بروم
5-چشمـه از شنیدن جواب سنگ دل سرد نشد و در کندن راه ی به منظور عبور از سنگ پا فشاری کرد
6-آنقدر کوشش کرد و به کندن راه عبور ، ادامـه داد که تا توانست از آن سنگ عبور کند
7- برو اهل کار و کوشش باش و امـید داشته باش کـه اگر امـید نداشته باشی جز نابود شدن چیزی بدست نمـی آوری
8-اگر درون انجام کارهایت صبر داشته باشی و امـیدوار باشی هر کار سختی به منظور تو آسان
مـی شود
درس کار و تلاش ، صفحه ی 131
10-مورچه جواب سلیمان را این چنین داد : کمتر با مورچه ها ( با من ) از مـهمانی
( راحت طلبی ) صحبت کن زیرا مورچه ها قناعت را از راحت طلبی بیشتر دوست دارند
11-ما نیـازی بـه دیگران نداریم چون زحمت مـی کشیم و برای خودمان درون انبار هایمان خوراک کافی جمع مـی کنیم
12-من امـید دارم کـه بعد از سختی کار بـه راحتی مـی رسم و این راحتی را با صد گنجی کـه بدون زحمت بـه من بدهند عوض نمـی کنم
13- تو هم اگر مـی خواهی همـیشـه درون خوشبختی باشی از مورچه ها راه و رسم صبوری را بیـاموز
14-هرگز بـه راهی نرو کـه بعد سبب پشیمانیت بشود ( زیر منت دیگران زندگی نکن ) و کاری نکن کـه افراد دانا بـه تو بخندند
15-در زمانی کـه باید خردمندانـه تصمـیم بگیری عاقل باش و همـه چیز را درون نظر بگیر ، و کار امروز را بـه فردا نینداز
16-در روز های جوانی کـه توانا هستی همـه ی تلاشت را کـه همـین تلاش ها زندگی خوب و زیبا را درون دوران پیری مـی سازد
شاعر : پروین اعتصامـی
درس : نیـایش ، صفحه ی 140
کتاب مثنوی معنوی : جلال الدین محمد مولوی
خداوندا لطف و مـهربانی خودت را از ما نگیر.
دل های ما را بـه نور دانش خودت روشن کن .
خداوندا ، ما را هم با همان نوری کـه بندگان خوب خودت را پرورش مـی دهی ، بپروران.
خدایـا ما انسان های نادان را بـه لطف خودت دانا کن .
کتاب فیـه ما فیـه : جلال الدین محمد مولوی
Publish Date: -
[ترجمـه ی متون فارسی پنجم - Smart school معنی شعر کاروتلاش]
نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Fri, 14 Sep 2018 19:41:00 +0000